Je organisatie klantgerichter maken is niet een project van zomaar enkele weken en het is zeker geen traject dat je doorloopt om één of ander certificaat te krijgen.
Je organisatie klantgericht maken begint met de overtuiging van de noodzaak ervan bij de top van de organisatie en zal een verandering in mindset en attitude vergen van alle medewerkers.
- de juiste vragen stellen bij het begin en beseffen dat dit een cultuurverandering met zich mee zal brengen
- eerst de top van het bedrijf 100% engageren en dan pas de rest van de medewerkers klantbewust maken
- de juiste klantmetingen uitvoeren en die effectief gebruiken
- met de medewerkers samen een actieplan opstellen van alle processen en alle gewoontes die moeten bijgestuurd worden
- de juiste objectieven (CPI's: Customer Performance Indicators) zetten per afdeling of zelfs per medewerker
- een goed intern en extern communicatieplan ontwikkelen en levendig houden
- oefenen, oefenen, oefenen en herhalen, herhalen, herhalen.
Je organisatie klantgerichter maken vergt een investering in mensen en is zeker niet eenvoudig. Een extern oog en helpende hand maakt vaak het verschil.
Els Dhaeze, auteur van "Uit liefde voor de klant", kan met haar bedrijf PITopia, jou en je organisatie hierin begeleiden via een volledig "customer excellence" traject of met "à la carte" tools.
- Contacteer Els Dhaeze via els.dhaeze@pitopia.be
- Download hier de GRATIS de brochure.